Przeskocz do treści

Funkcje opakowań

Kwiecień 16, 2013

Opakowanie jest to gotowy wytwór, którego celem jest ochrona wyrobu przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych, umożliwiający przemieszczanie wyrobów, podczas magazynowania, transportu, sprzedaży i użytkowania, informujący o zawartości, oddziałujący na kupującego oraz nadający walory ekonomiczne. Istnieją najrozmaitsze kryteria podziału opakowań.32

Można wyodrębnić kilka sposobów ujmowania funkcji opakowania. Jednym z nich może być podział funkcji na:

  • § ochronne (szczelność, odporność na czynniki zewnętrzna, urazy mechaniczne, wytrzymałość na spiętrzanie, łatwość przenoszenia),
  • § identyfikacyjne, informacyjne, reklamowe,
  • § sprzedażne (łatwość otwierania i ponownego zamknięcia, ekonomiczność),
  • § użytkowe (ekologiczność, łatwość kasacji, higieniczność).

Najczęściej jednak jest spotykany podział na funkcje: ochronne, zarządzające, informacyjne i marketingowe (promocyjne).

Funkcje ochronne opakowania polegają na ochronie wszystkich cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych zapakowanego produktu przed ujemnym oddziaływaniem czynników zewnętrznych i wewnętrznych w procesach fizycznego przemieszczania towarów do konsumenta. Należy uwzględnić fakt, że materiał opakowaniowy musi odpowiadać ostrym wymaganiom sanitarnym stawianym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) oraz wymaganiom dyrektyw Unii Europejskiej.33

Funkcje zarządzające opakowań wyrażają się w umieszczaniu na nich różnych kodów celem usprawnienia i przyspieszenia przepływu informatyzacji oraz automatyzacji procesów dystrybucji towarów. Do odczytywania symboli stosuje się elektroniczne urządzenia, które są sprzężone z kasami lub komputerowymi systemami wspomagania obrotu towarowego.

Obecnie na całym świecie przyjęty jest jednolity kod kreskowy EAN, a stosują go kraje należące do międzynarodowego stowarzyszenia znakowania towarów – European Article Numbering Intemational (EANI).34

Funkcje informacyjne. Opakowanie może być nośnikiem wielu różnorodnych informacji, które są zazwyczaj przeznaczone dla konsumentów, handlowców, dystrybutorów, a także tych, którzy są zainteresowani składem produktu, jego celami, okresem trwałości, sposobem użytkowania, warunkami przechowywania, ekologicznością materiałów opakowaniowych itp.

Informacje są umieszczane przede wszystkim w wizualnej warstwie opakowania. Skuteczna informacja dociera do nabywcy przez wzrok i w niewielkim stopniu przez dotyk. Informacje mogą być wyrażone za pomocą napisów, liter, cyfr, rysunków lub różnych kodów, np. radiowych, kreskowych magnetycznych, ale kody wymagają dodatkowych urządzeń dekodujących. Określony system znaków musi być oparty na nowoczesnej grafice, barwie, z wykorzystaniem nowoczesnego wzornictwa i zasad reklamy. Spełnienie tej istotnej funkcji wpływa na lojalność kupującego i powoduje, że uwaga nabywcy zostaje ukierunkowana na produkty o dobrych walorach informacyjnych, a dany wyrób zyskuje wiernego nabywcę.

Informacja na opakowaniach i etykietach musi być rzetelna i obecnie wymaga się, aby była taka sama w większości krajów. Zasady znakowania informacyjnego są przedmiotem ustawodawstwa wielu krajów, aby zapobiec nieporozumieniom lub nadużyciom w tym zakresie.35 W Polsce zasady znakowania produktów żywnościowych reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sprawie znakowania środków spożywczych, używek i substancji dodatkowych w dozwolonych opakowaniach jednostkowych przeznaczonych do obrotu, obowiązujące od 15 lipca 1994.36

Funkcje marketingowe (promocyjne). W kompozycji marketingowej opakowanie jest definiowane jako element struktury produktu rzeczywistego. W takim znaczeniu opakowanie jest ściśle zintegrowane z produktem i staje się elementem tzw. marketingu-mix. Coraz większe znaczenie opakowania w marketingu uzasadnia jak uważa wielu znawców przedmiotu, poszerzenie marketingu-mix o piąty element, piąte P -Package (opakowanie).

Opakowanie w marketingu:

  • przyciąga nabywców,
  • kształtuje obraz firmy,
  • ułatwia wprowadzenie innowacji,
  • nadaje atrakcyjny wygląd,
  • umożliwia właściwe użytkowanie,
  • utrzymuje świeżość,
  • jest elementem promocji produktu,
  • stanowi reklamę towaru.

32 H. Mruk, I. P. Rutkowski, op. cit., s. 78-81.

33 Z. Cichoń, „Nowoczesne opakowalnictwo  żywności”, Zakład Naukowych im. Ossolińskich –

Wydawnictwo, Wrocław 1996, s. 12.

34 Z. Cichoń, op. cit., s. 15.

35 ibidem, s. 15.

36 Dz. U. Nr 86/94 poz. 402.

About these ads
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: